Четвертого травня нинішнього року
відсвяткував своє 60-річчя уродженець села
Глодоси Хмелівського (теперішнього
Новомиргородського) району Юрій Дмитренко-Думич
- журналіст, письменник. У творчому доробку Юрія
Михайловича більше 50 книг художньої прози,
документалістики, публіцистики, книг для дітей,
гумору, збірок віршів. Але найголовніша книга
його життя (принаймні на сьогоднішній день) - "Український
вузол".
Публіцистично-документальний роман-хроніка
"Український вузол" у десяти томах
розпочинається розповіддю про участь українців
та вихідців з України у лютневій і жовтневій
революціях 1917 року і закінчується розгромом
однієї з останніх організацій УНР - "Народна
помста" в 1927 р. в Глодосах на Єлисаветградщині.
Виникнення ідеї роману автор пояснює
так: "Мене давно цікавить історія України,
особливо гострі її періоди. А революція,
перевороти - як раз і є критичні вузли історії.
Понад 20 років збираю матеріали про події 1917-1921
років в Україні. Мені цікаво, чому з такою кров'ю
перемагали більшовики, чому селяни чинили опір,
адже навіть у "дозволеній" історії
неможливо було приховати і кронштадтський
заколот, і махновщину, і григор'євщину, і
антоновщину, й десятки інших повстань. Мені
хотілося дізнатись, чому Україна так вперто не
хотіла в комуністичний рай... Коли мені зрештою
розвиднілося, захотілося, щоб історичну правду,
оголену, без прикрас, побачили й інші. Тому й
узявся за перо". І в іншому, не менш цікавому
інтерв'ю: "Щодо авторської об'єктивності, то,
безперечно, цілковитої відповідності писаної
історії до реалій досягти складно. Але вже у
перших публікаціях я власну, авторську позицію
намагався не нав'язувати, а даю слово і червоним,
і білим, і чорним, і жовто-блакитним, і зеленим...
Використовую спогади, щоденники, публікації...
Досить докладно подаються події в Полтаві,
Катеринославі, Миколаєві, Одесі, Єлисаветграді,
Харкові, Києві, Петрограді тощо. Причому в
хронологічній послідовності майже по днях. Це
дає читачеві можливість охопити події, скажімо,
одного дня від Петрограда до полтавського села".
На фоні цих подій простежуються долі звичайних
селян з Єлисаветградщини, чекіста Максима Думича
з Хмельового, моряка-анархіста Митрофана Талька
та більшовика Івана Тривольського з Глодос, а
також петроградського офіцера поліції Євгена
Чуграя (до речі, всі вони мали реальних
прототипів).
Навіть художні лінії "Українського
вузла" Юрій Дмитренко-Думич вибудовує на
основі дійсних історичних подій і фактів.
Наприклад, історії пограбування каси заводу
Ельворті в Єлисаветграді, нападу на поїзд, що
вивозив коштовності до Москви.
Коли перші томи "Українського вузла"
з'явились друком (у мізерних тиражах і значно
скорочені), колега і друг Ю.Дмитренка поет
Валерій Гончаренко зазначив: "Навіть якби він
більше не написав ні рядка, і то б вклад його в
історичні дослідження боротьби українців за
незалежність був вагомим...".
До 1922 року хроніка подій показана
майже по днях, після 1921 року - відслідковуються
долі окремих героїв роману, їх дітей, онуків.
Юрій Дмитренко передав до літературно-меморіального
музею І.К.Карпенка-Карого архів "Українського
вузла". Обсяг авторської роботи величезний:
тисячі хронологічних карток, рукописні й
друковані нотатки, верстки окремих томів І,
нарешті, самі книги "Українського вузла".
Автора запитували, чому роман отримав
назву "Український вузол", адже існує стаття
Й.Сталіна, названа так само. Це випадковість? "Ні,
- коментує Ю.Дмитренко, - це не збіг. Задум
написати про українців у російській і
українських революціях та у війнах України з
Росією 1917-1919 років виник у мене після прочитання
статті Сталіна "Украинский узел", її влучна
образна назва якнайкраще підходила для циклу
романів, їх спрямованість - протилежна ідеям
статті Сталіна. Якщо можна так висловитись, я
розв'язую "український вузол", а він його,
швидше, намагався затягнути так, щоб міцніше був
зашморг на шиї українського народу." За 20 років
незалежності нашої держави неодноразово
наголошувалось: ми повинні знати історію країни,
історію "без ретуші". "Український вузол"
- неабиякий привід звернутись до минулого, без
якого, як відомо, нема майбутнього. Твір
небуденний, потребує вдумливого читання. Як
свідчить авторська пошта, реакція аудиторії
коливається від захоплення та щирої вдячності до
несприйняття й бажання сперечатись. "Український
вузол" спонукає до роздумів і дискусій -
значить він потрібен. |